Stralende kinderen
Ieder kind wordt geboren met een prachtige eigenheid, uniek puur en authentiek. Als het zich veilig voelt in zijn omgeving zal het zijn ware aard kunnen laten zien, in al zijn kleurenpracht. In onze huidige maatschappij, en in het huidige schoolsysteem, ontdekken kinderen al vroeg dat het niet altijd gewaardeerd wordt als ze helemaal zichzelf zijn. Kinderen voelen dat feilloos aan. Als ze zich ergens niet helemaal gezien, gehoord of erkend voelen passen zich aan aan hun omgeving.
…dat het niet altijd gewaardeerd wordt als ze helemaal zichzelf zijn…
Dat doen ze allen op hun eigen manier. De één zal zich terugtrekken; de kleur van zijn omgeving aannemen zodat hij niet meer opvalt. Ze worden gezien als ‘makkelijke’ kinderen. Maar wat gaat er om in hun koppie? Anderen zorgen juist dat hun kleur extra opvalt; ze vertonen opvallend gedrag (hé ik ben er ook nog) en krijgen de stempel ‘lastig’. Maar ook dat gedrag wordt opnieuw afgekeurd en zo ontstaan al heel vroeg stoornissen, angsten en stress bij steeds jongere kinderen.
Hoewel er niets mis mee is dat een kind leert zich aan te passen aan zijn omgeving, het moet wel trouw kunnen blijven aan zijn eigen ‘echte’ kleuren. Zijn kernwaarden, overtuigingen, talenten. Maar leert hij dat tegenwoordig nog op school?
Het midden bruine kleurtje van de eenheidsworst
Waar is in scholen de aandacht voor persoonsontwikkeling? Je kunt geen eigen kleuren hebben in een systeem waarin iedereen altijd moet voldoen aan het gemiddelde. Er is veel te weinig ruimte voor kinderen om hun eigen kleuren te laten zien en ontwikkelen. We worden allen het midden bruine kleurtje van de eenheidsworst.
Daarom pleiten we voor meer zelfregie in het onderwijs. Leer kinderen de regie te nemen over hun eigen hoofd. En hoe ze omgaan met de eisen die de school, leerkracht, klas, ouders en maatschappij aan ze stelt. Zodat ze uit eigen overtuigingen met eigen regie hun eigen weg leren kiezen, autonoom en in verbinding met hun omgeving. Zodat ze hun eigen kleuren kunnen koesteren en laten stralen.
Laat kinderen leren dat ze uniek zijn. Dat ze allen hun eigen talenten hebben. En dat het net zo waardevol is om goed te kunnen tekenen als goed kunnen rekenen. Doe wat je gelukkig maakt en kijk waar je wat voor je omgeving kunt betekenen. Want een betekenisvol bestaan is een gelukkig bestaan.
Dat is wat we onze kinderen willen leren. Het gaat om geluk en niet om presteren.